6. Sociaal domein

Taskforce Sociaal Domein

De opgave van de taskforce is een besparing te realiseren van € 1,85 miljoen in drie jaar tijd. Voor 2020 is een besparing van € 0,4 miljoen gepland. Dit betekent dat er in 2020 € 1,45 miljoen wordt gedekt uit de reserve sociaal domein die eind 2019 is gevormd. Deze taakstelling staat onder druk door de Covid-19 crisis. We zien een toename van het uitkeringsbestand, daar waar we van een daling uitgingen. Ook zien we een stijging van hulp- en ondersteuningsvragen. Deze stijging is echter niet volledig toe te rekenen aan de Covid-19 maatregelen en vraagt dus om aanvullende maatregelen. Daarnaast zien we door de Covid-19 vertraging op de uitvoering van de maatregelen. Medewerkers binnen het Sociaal Domein zijn ingezet op Covid-19 gerelateerde activiteiten. Dit geldt ook voor onze partners, die we nodig hebben bij het realiseren van de maatregelen.

In het tweede kwartaal zijn met alle zorgleveranciers in de regio nieuwe contracten afgesloten. Op een aantal producten heeft dit tot lagere of tot hogere tarieven geleid. Met deze financiële effecten is nog geen rekening gehouden.

Vanuit de taskforce zijn extra maatregelen nodig om de stijging bij Hulp bij het huishouden, doelgroepenvervoer en het aantal uitkeringen in 2021 te beteugelen.

Zoals aan het begin va de paragraaf ‘Wat kost het’ is aangegeven, volgt hieronder een nadere toelichting op de budgetafwijkingen die taskforce gerelateerd zijn:

De grootste ontwikkelingen en afwijkingen m.b.t. WMO zijn (per saldo € 50.000 voordeel):

  • Hulp bij het huishouden € 75.000 nadeel
    Het aantal personen met een indicatie voor thuisondersteuning (zorg in natura en persoonsgebonden budget) is in het 1e halfjaar van 2020 met 5,5% gestegen. Voor het 2e halfjaar van 2020 verwachten we een stijging van gemiddeld 1% per maand. Het aandeel in de kosten van de zwaardere vormen van ondersteuning (midden en intensief) is in 2020 ten opzichte van 2019 licht toegenomen. Voor 2021 en volgende jaren nemen we extra maatregelen in de taskforce om de groei te remmen, waar de was- en strijkservice er een van is.
  • PGB WMO begeleiding € 65.000 voordeel
    Het aantal inwoners met een persoonsgebonden budget is na een daling met 25% in 2019 in het 2e kwartaal 2020 verder gedaald. Door deze afname is structureel een lager budget nodig. Het streven is om zo veel mogelijk in natura te verstrekken. We stellen voor dit structurele overschot in te zetten voor het structurele tekort op de huishoudelijke hulp.
  • Begeleiding WMO – vervoersvoorziening € 65.000 nadeel

De kosten voor het routevervoer Begeleiding WMO uitgevoerd door de gemeenschappelijke regeling BVO Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen (BVO DRAN) stijgen in 2020 door:

  • Verhoging begroting BVO DRAN met NEA-index 6,7% (kosten van de taxibranche) per 1 januari 2020.
  • Door de aanbesteding gelden er vanaf 1 augustus 2020 hogere tarieven.
  • Meer klanten door toename dagbesteding ouderen.
  • Vraagafhankelijk vervoer € 105.000 voordeel
    De aanbesteding op het vraagafhankelijk vervoer is positief uitgevallen. Met het voordeel dekken we de verhoging NEA-index 6,7% en de tekorten op het routevervoer bij de WMO en Jeugd. Het voordeel wordt dus niet gereserveerd om groei in toekomstige jaren op te vangen.
  • Algemene voorzieningen WMO € 10.000 voordeel
    De Gemeentelijke regeling tegemoetkoming meerkosten beperkingen of chronische problemen is op 1 januari 2020 afgeschaft. Van het oorspronkelijke budget van € 320.000
    is € 200.000 ingezet voor de taskforce. Het restant is beschikbaar om de mindere opbrengsten uit de eigen bijdragen als gevolg van de invoering van het minimabeleid te dekken (verlaging van de lasten op kostensoort 60669 en baten op kostensoort 83400). Het CAK is pas recent begonnen met de inning van de eigen bijdragen. Wij hebben dus nog geen zicht op de te verwachten opbrengsten eigen bijdragen in 2020. Gezien de groei op de eigen bijdrage verwachten wij een gering overschot.

De grootste ontwikkelingen en afwijkingen m.b.t. Jeugd zijn (per saldo € 200.000 nadeel):

  • Jeugdhulp (zin) vervoersvoorziening € 40.000 nadeel
    Vanaf 2019 is het aantal jeugdigen dat wordt vervoerd in verband met dagbehandeling en/of dagbesteding gestegen. De kosten van het routevervoer stijgen met € 40.000 door toename van het gebruik en de indexering van de vervoersprijzen (NEA-index) met 6,7% op 1 januari 2020.
  • Gespecialiseerde jeugdhulp € 95.000 nadeel

(landelijke zorg, bovenregionale zorg en gecertificeerde instellingen)

De kosten van landelijke en bovenregionale zorg laten een stijging zien ten opzichte van 2019. Het betreft hier vaak dure zorgproducten voor gespecialiseerde intensieve behandeling met verblijf. We zien een stijging van het aantal jongeren dat in zware (duurdere) residentiële zorg en gezinsgerichte opvang verblijft. We onderzoeken of dit het gevolg is van de Covid-maatregelen.

  • PGB jeugd € 135.000 nadeel

Het aantal budgethouders is vanaf het 2e kwartaal 2020 verder gestegen. Het streven is om zo veel mogelijk zorg in natura te verstrekken. We zien echter een stijgende lijn in zowel het aantal budgethouders als in de kosten. Vandaar dat we een deel van de kosten als structureel aanmerken (€ 70.000). Dit financieren we vanuit de dalende kosten bij zorg in natura.

  • Jeugd individuele voorzieningen € 70.000 voordeel
  • Er is een bijdrage bij het Rijk aangevraagd om de kosten voor 24-uurs opvang van jongeren van buiten Lingewaard gedeeltelijk te bekostigen. Wij verwachten hiermee de kostenoverschrijding op gespecialiseerde jeugdhulp en PGB Jeugd (incidenteel) te kunnen dekken.

De belangrijkste ontwikkelingen en grootste afwijkingen m.b.t. Participatiewet zijn:

  • Budget BUIG
    In deze fase kunnen we nog geen bedrag opnemen. Een betrouwbare prognose voor heel 2020 is pas te geven als het definitieve budget BUIG eind september 2020 bekendgemaakt is. Bij de vaststelling van het definitieve budget BUIG voor 2020 in september is de werkelijke conjuncturele situatie op dat moment het uitgangspunt. Bij de jaarrekening kunnen we dan ook pas de balans opmaken.
  • Bijstand algemeen € 30.000 voordeel
    We verwachten een voordeel van € 30.000. Dit komt doordat de uitgaven aan schuldhulpverlening lager liggen dan begroot. We plaatsen echter wel een aantal kanttekeningen. We verwachten door de Covid-19 crisis dat een toenemend aantal inwoners een beroep zal doen op schuldhulpverlening en bijstandsverlening voor zelfstandigen. Daarnaast wordt het project vroegsignalering voortgezet.
  • MGR Sociaal Domein € 160.000 voordeel

Voor 2020 verwachten wij een overschot van € 160.000. Dit wordt veroorzaakt door een hogere uitstroom van WgsW’ers (€ 121.000) en een positief saldo over 2019 (€ 39.0000).

Deze pagina is gebouwd op 09/28/2020 10:28:21 met de export van 09/28/2020 10:19:40