6. Sociaal domein

Wat doen we?

Integraal beleid sociaal domein

Zoals eerder gemeld nemen we meer tijd voor de uitwerking van de beleidsnota sociaal domein. Als gevolg van de Covid-19-maatregelen was het lastig het interactieve proces met inwoners en partners goed vorm te geven. Door de forse extra inzet op de taskforce maatregelen loopt het beleidsplan verdere vertraging op. We verwachten het eind 2e kwartaal 2021 aan de raad aan te kunnen bieden.

Gebiedsgericht werken
De gebiedsagenda’s zijn gereed met de toegang, zorg en ondersteuning per gebied in beeld. Dit doen we samen met onze belangrijkste samenwerkingspartners.

Als gevolg van de Covid-19 crisis heeft het opstellen van de gebiedsagenda's vertraging opgelopen. Deze gebiedsagenda's hebben een sterke samenhang met de coalities van het nieuwe beleidsplan. De doelen en activiteiten die daar uitkomen vormen de basis voor de gebiedsagenda's. Hiernaast maakt een cijfermatige analyse onderdeel van de gebiedsagenda's.

We passen de subsidieafspraken met SWL en Rijnstad aan. Vanaf 1 januari 2021 gaan we vanuit één gezamenlijke opdracht per gebied werken

Als gevolg van de Covid-19 crisis heeft het herdefiniëren van de opdracht aan onze grootste subsidiepartners en het doorontwikkelen van gebiedsgericht werken vertraging opgelopen. De afgelopen periode heeft de focus gelegen op de continuïteit van ondersteuning en zorg. Het herdefiniëren van de opdracht aan onze subsidiepartners heeft daarnaast een sterke samenhang met de coalities van het nieuwe beleidsplan. Als daar nieuwe samenwerkingsvormen uitkomen, zullen we dit meenemen in de nieuwe (vorm van) opdrachtverlening.

We helpen vanaf 2020 inwoners sneller via de verkorte route (enkelvoudige vragen). Heeft de inwoner een complexe vraag, dan passen we de nieuwe route toe.

Ook het merendeel van onze samenwerkingspartners werkt bij complexe cases volgens de methodiek van de nieuwe route.

Om de samenwerkingspartners mee te nemen in de nieuwe route is het nodig dat ieders rol bij het toepassen van de nieuwe route helder is. Door de Covid-19 crisis is de aandacht verschoven naar het borgen van continuïteit van zorg.

Wmo 2015
(Eenzaamheid, dementie, respijtzorg en domotica, Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz), Inzet schakelteam, Regionale aanbesteding)

Wmo 2015 (Veilig Thuis)
We zorgen voor een betere aansluiting van Veilig Thuis op de lokale zorg- en ondersteuningsstructuur

Wmo 2015 (BVO DRAN)
Vanaf augustus 2020 brengen we naast het doelgroepenvervoer ook het leerlingenvervoer onder bij de BVO DRAN/AVAN.

Participatie (Uitkeringsgerechtigden)
In 2020 gaan we het aantal uitkeringen verminderen op basis van de uitkomsten van de  bestandsanalyse die eind 2019 afgerond is.

We zien een stijging van het aantal bijstandsuitkeringen in plaats van de beoogde daling. De Covid-19 maatregelen hebben een grote impact op de economie. Dit leidt dit jaar (en naar verwachting ook de komende jaren) tot extra instroom in de bijstand van inwoners die tijdelijk werk hadden en geen of kort WW rechten hebben opgebouwd. Prognose is dat het bijstandsbestand per 31 december 2020 met circa 80 inwoners is gegroeid. Overigens geldt dat de reguliere WW instroom pas later zichtbaar wordt in de bijstand, als mensen geen andere bestaansmiddelen hebben.

Participatie
(Statushouders, Vroegsignalering schulden, Wet Inburgering)

Jeugd
(Gastouders, Gedragswetenschapper, Zwaar gespecialiseerde jeugdhulp, Preventie in onderwijs en kinderopvang, Regionale aanbesteding)

Huisartsen

Gepland stond om met huisartsen in gesprek te gaan over de verwijzingen naar de jeugdzorg. Echter, door Covid-19 is er veel druk komen te liggen bij de huisartsen. Om deze reden is ervoor gekozen deze gesprekken uit te stellen tot een rustigere periode.

Taskforce sociaal domein

Het uitvoeren van de taskforce maatregelen heeft vertraging opgelopen door de Covid-19 maatregelen. Ook is door de maatregelen het aantal inwoners dat hulp en ondersteuning nodig heeft, toegenomen. We zien dit in de jeugdzorg, de Wmo, maar vooral in een toename van het aantal bijstandsuitkeringen. Dit maakt dat de financiële taakstelling van de taskforce binnen de afgesproken termijn te realiseren onder grote druk staat.

Leefbaarheid (Lingewaard Doet)
In het kader van Lingewaard Doet ontvangt elk adres in Huissen en Doornenburg een cheque ter waarde van € 10. Op de website van Lingewaard Doet kunnen inwoners deze cheques geven aan de projecten die zij willen steunen. Hiermee kunnen inwoners gezamenlijk de leefkwaliteit in de buurt verbeteren.

Leefbaarheid (Inwonersinitiatieven)
Via onze communicatiekanalen roepen we inwoners op om te komen met nieuwe ideeën om de leefbaarheid te vergroten. Onze gebiedscoördinatoren ondersteunen deze initiatiefnemers door mee te denken, maar ook door los te laten waar dat kan. Hierbij hanteren wij de participatieladder. Op deze manier verwachten we minimaal 15 initiatieven op sociaal en ruimtelijk gebied.

Leefbaarheid (Dorps- en wijkontwikkelplannen)
Samen met de inwoners werken we de bestaande dorps- en wijkplannen voor Haalderen, Doornenburg en de Zilverkamp verder uit. We helpen de inwoners om een Gendts ontwikkelplan op te stellen. Daarnaast wordt voor de wijk Huissen–Zand een wijkontwikkelingsplan opgesteld.

Deze pagina is gebouwd op 09/28/2020 10:28:21 met de export van 09/28/2020 10:19:40