7. Volksgezondheid en milieu

Wat kost het?

 
Onttrekking reserve afvalstoffenheffing € 11.250 (incidenteel)
Er zijn een aantal afwijkingen op de onderstaande budgetten van de verschillende afvalstromen. De afvalstoffenheffing is volledig kostendekkend. Daarom verrekenen we het saldo van deze afwijkingen met de reserve afvalstoffenheffing. Onderstaande mutaties leiden tot een nadelig saldo van in totaal € 11.250 op programma 7 (exploitatie) en dit saldo brengen we nu ten laste van de afvalreserve (balans). De voor 2020 oorspronkelijk begrote toevoeging van € 50.000 wordt nu dus verlaagd.

Gevaarlijk afval € 50.000 nadeel (incidenteel)
Sinds april is veel meer klein chemisch afval (kca) ingeleverd bij het inleverpunt. Dit wijten we aan de intelligente lockdown vanaf 23 maart, waarna veel mensen thuis bleven en hun huis opruimden. We verwachten dan ook dat dit incidenteel is. Het aantal kilo’s in het tweede kwartaal was evenveel als in een gemiddeld jaar.

Verpakkingsmateriaal € 50.000 voordeel (incidenteel)
Sinds 1 april 2020 is het regiemodel (landelijk) voor de verwerking van PMD gewijzigd. De gemeente is verantwoordelijk voor de inzameling en niet langer voor de verwerking. Voor het eerste kwartaal leverde dit nog een nadeel van € 80.000 op.
Over de jaren 2017-2019 is de eindafrekening € 130.000 gunstiger uitgevallen dan vooraf werd geraamd.

Restafval € 240.000 voordeel (incidenteel)
Het huishoudelijk afval wordt beter gescheiden. We halen minder restafval op en verbranden dus ook minder. We verwachten dat deze trend doorzet en hebben voor 2021 dit voordeel in de begroting opgenomen.

GFT € 120.000 nadeel (incidenteel)
Het huishoudelijk afval wordt beter gescheiden. Dit heeft verband met minder restafval. We halen meer GFT-afval op en verwerken dus ook meer. We verwachten dat dit ook voor 2021 een nadeel oplevert en nemen dit dus op in de begroting 2021. De verwerking van GFT is goedkoper dan het verbranden van restafval.

Oud papier € 131.250 nadeel (incidenteel)
Sinds het begin van de Covid-19 crisis is veel meer oud papier ingezameld en ingeleverd. Bij de brengvoorziening betekende dit tijdelijk € 30.000 meer aan huur en transportkosten van de opslagcontainers. In verband met de veiligheid zijn de vrijwilligers van verenigingen bij de oud papier inzameling vervangen door medewerkers van het inzamelbedrijf. De kosten over deze periode van april tot en met september zijn € 90.000.
Vanaf oktober helpen de vrijwilligers weer bij de inzameling van oud papier. De oplossing van het geschil met de inzamelaar betekent in 2020 extra kosten van € 11.250. (De jaarlijkse extra kosten zijn € 45.000).

Deze pagina is gebouwd op 09/28/2020 10:28:21 met de export van 09/28/2020 10:19:40